Race 1 IKK Poeldijk 02-03-2013

Zaterdag 2 maart was de eerste race van het IKK (Individueel Kartkampioenschap) in Poeldijk bij Van Der Ende Racing Inn. Er zijn verschillende pouls, namelijk First Division, Second Division en de Zwaargewichten. Bij de zwaargewichten moet je in totaal minimaal 75 kilogram wegen. Het IKK wordt tegelijkertijd met het NCC (NJIKV C-Point Challenge) gehouden. Het NCC is het NK Indoor karten tot 15 jaar en het IKK vanaf 14 jaar. Ik heb deze race meegereden in de second division.

 

Opzet van de race

Een wedstrijd is verdeeld in drie afzonderlijke races van ieder 20 minuten. De eerste race wordt vooraf gegaan door een kwalificatie van 5 minuten ter bepaling van de startopstelling voor heat 1. De snelste rondetijd per deelnemer in de kwalificatieheat is bepalend voor de startopstelling voor heat 1.
De eindstand van heat 1 is bepalend voor de startopstelling van heat 2, waarbij de rijder met het minst aantal behaalde punten op de eerste plaats wordt opgesteld. 
De uitslagen van heat 1 en 2 opgeteld bepalen de startopstelling voor heat 3, waarbij de rijder met het minst aantal behaade punten op de eerste plaats wordt opgesteld.
Degene met het minste aantal behaalde punten na drie heats is de winnaar van de wedstrijd.
De puntentelling van de heats: de nummer 1 krijgt één punt, de nummer 2 krijgt twee punten, de nummer 3 krijgt drie punten enzovoorts.
 
 
De races

We begonnen de dag met een standaard briefing. Na de briefing mochten de rijders van het NCC van start met een 5 minuten kwalificatie. Dit was overigens kort, vergeleken met het aantal ronden dat je kon rijden. Je rijdt gemiddeld zo'n 1:13:500 dus je kon ongeveer maar 3 volle laps rijden. Na deze kwalificatie werd je achter elkaar opgesteld voor heat 1 van 20 minuten. 

Second Division was aan de beurt na het NCC. De Zwaargewichten reden tegelijkertijd met de Second Division, maar hebben wel een eigen klassement. Ook bij ons duurde de kwalificatie 5 minuten en zette ik de 2e beste tijd neer. Hierdoor startte ik heat 1 op de 2e plek, achter Rico Haarbosch en voor Calvin Streppel. Heat 1 ging van start en ik pakte Rico gelijk in de eerste bocht. Ik reed een paar bochten op de 1e plek en toen werd ik weer ingehaald door Rico. Ik heb driekwart van de wedstrijd mijn 2e plek verdedigd voor Calvin en Melvin Tuijn, maar vlak voor het einde van heat 1 haalde Calvin mij in waarbij de nummer 4 (Melvin) profiteerde en er ook nog voorbij glipte. Ik heb heat 1 uitgereden op plek 4 en kreeg hierdoor ook 4 punten.

Na een tankpauze, First Division en het NCC was ik weer aan de beurt. Ik was 4e geëindigd bij heat 1 dus startte ik ook van plek 4 bij heat 2. Ik had een wat mindere kart en moest dus slim omgaan met het feit dat hij niet goed optrok: verdedigen. Na een tijdje werd ik naar buiten gedreven en knalde ik hard tegen de railing aan. Dit deed best zeer, want het schoot vol naar mijn nek. Maarja, ik moest door en ik heb weer bijna de gehele heat van 20 minuten mijn 4e plek moeten verdedigen, maar op een moment kreeg ik een (onterechte) blauwe vlag en moest ik degene achter mij voorbij laten gaan. Hierdoor verloor ik 2 plekken en eindigde ik als 6e. Hier was ik het totaal niet mee eens en was redelijk pissig in verband met die onterechte blauwe vlag. Uiteindelijk ben ik maar 1 plek verloren gezien mijn 5 punten die ik kreeg (voor de 5e plek). Ik snapte er geen snars van en probeerde naar de wedstrijdleiding te gaan, maar die waren te druk met het opstellen en regelen van heat 2 voor First Division. 

Heat 3 startte ik van de 4e plek achter Calvin, Melvin en Rico. Ik had voor mijn gevoel wel een lekker kart, maar degenen achter mij waren sneller waardoor ik wéér moest verdedigen (wat uiteraard best vermoeiend is). Ik hield het nog redelijk goed vol, maar na een paar ronden werd ik dwars gereden door degene achter mij. Mijn 3e heat was over, voorbij, foetsie. Ik heb mijn heat op mijn gemak uitgereden en eindige als 16e. Het was natuurlijk jammer, maar het hoort bij de kartsport.

 

Ik vond het verder een ongeorganiseerde en chaotische dag, want ik stond ten eerste niet op de lotinglijst waardoor er een heel gedoe was met karts wisselen. Ten tweede waren de kartverschillen te groot voor een evenement als het IKK/NCC. 

 

Podium IKK Poeldijk; 1e plaats Rico Haarbosch, 2e plaats Melvin Tuijn, 3e plaats Calvin Streppel 

 

BiteMediaCup Race 7 05-03-2013

Vandaag was weer een raceavondje!

We begonnen allemaal met de loting. Deze loting bepaalt als hoeveelste je moet kwalificeren. De kwalificatie in Roosendaal houdt in, dat je 1 ronde hebt om een snelle tijd neer te zetten. Degene die kwalificeert, moet de race starten. Deze keer mocht ik dat doen voor mijn team Fast and Furious. Ik had er zin in en begon te rijden voor de kwalificatie. Ik voelde mijn kart een beetje glippen in de bochten, maar kon mij niet snel genoeg aanpassen aan de kart waardoor ik het team op de 7e plaats had gekwalificeerd. Dit stelde mij zeer teleur, omdat ik wel wat beter gewend was en de tijd vond ik niet goed.

Ik begon de race met goede moed. Twee ronden achter de pacekart en daar gingen we! De nummer zes voor mij had ik al vrij snel te pakken. Ik hoefde na die nummer 6 niet meer in te halen, want de nummer 4 en 5 reden al een stuk verder voor mij. Na een tijdje waren de nummer 4 en 5 (DSRT en K&K Racing) aan het bakkeleien met elkaar voor positie. Hierdoor liep ik in op hen en kon ik ze volgen. Ik reed lekker mijn rondjes op een 37.7 tot 38.0. Ik kwam weer een stukje beter in mijn ritme doordat ik moest volgen en zo reed ik telkens sneller dan de nummer 5. Ik haalde vlak voordat ik moest wisselen nummer 5 in en ging met een goed gevoel de pitstraat in. Ik had ons immers twee plekken naar voren gereden.

Nadat ik was geweest mocht Selina Balneger rijden. Ze was ziek en dus voelde ze zich niet goed. Dit heeft allemaal invloed op het karten en dat zag je ook in de tijden. Ze kwam niet verder dan een 37.9 terwijl ze normaal wel 37.6/37.5 kan rijden in de wedstrijd. Selina had niet veel inhaalwerk in haar stint. Ze werd wel ingehaald door de nummer 6, waardoor wij weer op de 6e plaats lagen.

Na Selina mocht Max van Loon gaan rijden. Max kwam redelijk snel in zijn ritme en reed lekker zijn rondjes van 37.7 tot 38.0. Ook Max had niet veel in te halen of te verdedigen, want we reden redelijk vrij van onze voorgangers en degenen achter ons. 

Degene die het uit moest rijden was Damian Eikelkamp. Onze laatste rijder die wat aan de stand kon doen. Damian had een lekker kartje als je keek naar de tijden en hij zat ook snel in zijn ritme. Hij reed keurige ronden van 37.6 tot 37.9 en zette ook de snelste teamtijd neer, namelijk een 37.64. Maar helaas, tevergeefs heeft hij zulke goede ronden gereden.

We startten de race op de 7e plaats en zijn als 6e geëindigd. Het was voor ons allen een teleurstellende einduitslag.

De tussenstand na race 7 BMC